Tips voor een gezonde brooddoos

Veel mensen hebben het moeilijk met de juiste balans te vinden tussen lekker en gezond in de brooddoos. Wat steek je nu in de (gezonde) brooddoos van de schoolgaande jeugd en wat laat je beter achterwege? Wij proberen jullie in onze wekelijkse blog een beetje op weg te zetten.

Op het menu

In de ideale brooddoos kan een lekkere boterham niet ontbreken. Neem bij voorkeur bruin of volkoren brood. Dit is veel gezonder en voedzamer dan zijn witte tegenhanger! Heeft je kind moeite met bruin brood? Probeer eens om wit brood te combineren met een bruine snee. Zo heb je aan de bovenzijde toch nog het witte uitzicht en is de onderkant toch al voedzaam.

Een goede afwisseling voorzien is belangrijk voor het beleg van de boterhammen. Zorg dat het niet gaat vervelen en beslis samen. Want als je de kinderen laat kiezen, mag je zeker zijn dat het 5 dagen choco of speculaaspasta is wat er tussen de boterhammen gesmeerd wordt. Ga eens voor een schelletje kippenwit of een beetje smeerkaas.

Vul verder aan met fruit

Terug naar school met een brooddozen voor een gevarieerde lunchMaar er is meer dan boterhammen alleen. Probeer ook een stuk fruit of een lekkere yoghurt toe te voegen aan de menu. Zo kom je ook sneller aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit. We denken hierbij aan “standaard” fruit zoals een appel, peer of banaan, maar durf ook eens iets anders toe te voegen. Maud is bijvoorbeeld helemaal zot van mango en meloen.

Tegenwoordig zijn er ook leuke snackpotjes met (kerst)tomaten of mini komkommertjes voor een leuke extra toets. Zo breng je ook wat extra kleur aan je brooddoos. Ziet er meteen weer een beetje leuker uit.

Vervang éénmaal per week door een salade…

Daarnaast kan je ook altijd de dagelijkse boterham eens vervangen door een salade. Leer je kinderen voedzame producten kennen zoals quinoa, couscous of volkoren pasta. Doe hierbij een aantal rauwe groentjes en een stukje kip of kalkoen. Of kies voor vis, zoals een stukje zalm of tonijn.  Al alternatief voor vlees of vis kan je ook nog kiezen voor een hardgekookt eitje: gezond en lekker. Werk eventueel af met een klein schepje mayonaise, maar overdrijf hiermee zeker niet!

En voila, een lekkere, gezonde salade in de brooddoos.

… of een wrap!

Een ander, lekker alternatief voor de boterham is een zelfgemaakte wrap. Deze kan je beleggen met kip, gerookte zalm en nog zoveel meer. Op de site van de gezinsbond kan je alvast een aantal leuke receptjes vinden.

Tussendoor

Vervang het fruitje ook eens door een portie gezonde noten. Die zijn super lekker en heel voedzaam. Probeer dus zeker niet te overdrijven met fruit. Wat niet alle fruit is even gezond. We nemen maar als voorbeeld een appel. Die wordt vaak als heel gezond gezien, maar is ook niet heel goed voor de tandjes. Neem als alternatief eens een portie druiven of een lekker mandarijntje mee. Bij alles geldt: zorg voor een goede variatie. Maak het niet te saai! En maak zeker geen te grote porties. Het blijft namelijk maar een tussendoortje is geen hoofdmaaltijd.

Conclusie

Kies voor een gezonde lunch

 

Probeer voor een gezonde brooddoos een gevarieerde menu samen te stellen. Zo kan je als patroon vooropstellen om twee keer boterhammen te eten op een week aangevuld met een gezond slaatje op dinsdag en lekkere wraps op vrijdag. Wij geven als tip nog mee: Overdrijf niet. En ga voor kleur. Een smakelijke lunch ziet er altijd lekkerder uit dan 2 op elkaar gestapelde boterhammen. Laat je kind meebeslissen wat ze graag willen eten. Als ze al wat groter zijn, kan je samen een weekmenu opstellen waar iedereen zich in kan vinden.

Op het wereldwijde web kan je een heleboel voorbeelden vinden van lekkere en gezonde recepten!

Geef zelf het goede voorbeeld! Als je zelf elke dag witte boterhammen met choco mee naar het werk neemt, kan je ook tegen je kind niet zeggen dat zij moeten variëren en veel groentjes en fruit moeten eten.

Nog een laatste tip: er is helemaal niets mis met een lekkere pannenkoek bij de oma op woensdagmiddag 😉

Op zoek naar een leuke brooddoos? Ontdek ons assortiment van BLAFRE

2 thoughts on “Tips voor een gezonde brooddoos

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *